Milla Parikka Junioreiden 2. valintakilpailun voittaja

12.2.2017

Junioreiden ja Senioreiden 2. valintakilpailu pidettiin 28.-29.1.2017 Lahdessa.

Milla Parikka osallistui Kansallisten Junioreiden 2. valintakilpailuun Vierumäellä ja saavutti loppukilpailupaikan voittamalla oman lohkonsa. Milla lunasti paikan näin suoraan Junioreiden kultafinaaliin, joka pidetään 4.-5.3.2017 Kouvolassa. Paljon Onnea Milla!

Suomessa kansallisella tasolla luistelevia juniori-ikäisiä n 100 luistelijaa. Kaikki maan Juniorit on jaettu kolmeen lohkoon. Lohkoilla on kaksi valintakilpailua kauden aikana. Ensimmäinen valintakilpailu järjestettiin syksyllä ja toinen järjestetään keväällä. Jokaisen lohkon kolme parasta pääsevät suoraan loppukilpailuun, mikäli 2. valintakilpailun kolmen parhaan joukossa on loppukilpailupaikan lunastaneita, loppukilpailupaikka siirtyy seuraavalle tulosjärjestyksessä.

Kaikista kolmesta lohkosta pääsee myös pisteiden mukaan vielä kolme parasta loppukilpailuun. Kahden valintakilpailun jälkeen loppukilpailuun pääsee yhteensä 24 luistelijaa. Sarjassa pidetään myös hopeafinaali, johon pisteiden mukaan pääsee seuraavat 18 luistelijaa.

Viime kaudella Milla saavutti hopeafinaalipaikan, tälle kaudelle tavoitteena oli saavuttaa loppukilpailupaikka. Se tulikin hienosti voittamalla oman lohkonsa. Valintakilpailussa luistellaan sekä lyhytohjelma että vapaaohjelma. Lyhytohjelman jälkeen Milla oli johdossa, joten vapaaohjelmaan lähdettiin luyhytohjelman sijoituksen mukaisessa käänteisessä suoritusjärjestyksessä. Milla luisteli siis vapaaohjelman viimeisenä. Vapaaohjelma vaati aikaisempaa enemmän keskittymistä, sillä viimeisenä luistelevan paikka on hermoja raastava. Millan sanojen mukaan ” Pyrin keskittymään vain omaan suoritukseeni ja siihen, että teen jokaisen elementin erittäin huolellisesti!” Milla lisäsi myös ”Askelsarjaa hiottiin vielä lyhytohjelman jälkeen iltajäällä, jotta sen kaaret olisivat mahdollisimman puhtaan ja silmukat terävät”

Kaikki suoritukset kilpailun aikana videoidaan ja tuomariston tekninen paneeli tarkistaa videolta jälkikäteen, että hypyt ja piruetit sekä askelsarja tulevat oikein suoritetuksi. Kaikissa elementeissä on tärkeää, että ne tehdään oppikirjojen mukaisesti oikeilta luistimen kaarilta, pirueteissä tarkistetaan, että eri asennoissa kierroksia tulee riittävästi ja mitä vaikeampia asentoja piruetissa tekee, sitä korkeamman tason siitä saa ja sitä myötä pisteet ovat paremmat.