Milla Parikalta vahva suoritus kansallisten Junioreiden loppukilpailussa

19.3.2017

Milla Parikka, Vihdin Taitoluistelijoiden kasvatti ja edustusryhmän luistelija kilpailee kansalliset Juniorit sarjassa. Hän saavutti paikan koko Suomea koskevaan loppukilpailuun voittamalla oman valintalohkonsa Vierumäellä pidetyssä 2. valintakilpailussa  tammikuun lopussa.

Juniorit sarjassa luistelee yhteensä noin 100 luistelijaa, jotka on jaettu Suomen sisällä kolmeen lohkoon. jokaisella lohkolla on kaksi valintakilpailua kauden aikana joiden perusteella loppukilpailuun valikoituu vain 24 luistelijaa. Sarjassa pidetään myös hopeafinaali, johon pisteiden mukaan pääsee seuraavat 18 luistelijaa.

Loppukilpailu luisteltiin Kouvolassa maaliskuun alussa 4.-5.3.2017. Kultafinaalissa luistellaan sekä lyhytohjelma että vapaaohjelma.

Milla lähti lauantaina lyhytohjelmaan ilman odotuksia, sillä paria päivää ennen kisoja alkanut flunssa hieman verotti yleiskuntoa ja voimia. Lyhytohjelmassa alku sujui hienosti, jalanvaihto-yhdistelmäpiruetista tuli vaikein taso 4, mutta loppua kohden alkoi näkyä pientä voimattomuutta ja kahden kaksoishypyn hyppy-yhdistelmä ohjelman lopussa jäi vain yhdeksi kaksoishypyksi. Samoin ohjelmassa oleva askelsarja jäi tasolle 2 verottaen pisteitä. Lauantai-ilta käytettiin palautumiseen ja keskittymiseen seuraavan päivän luisteluun. Lyhytohjelman pettymys oli saatava pois ajatuksista ja seuraavan päivän vapaaohjelmaan tulisi lähteä kuin uuteen kilpailuun.

Sunnuntai-aamuna oli jäähän tutustuminen, jossa vielä oli nähtävissä pientä haparointia. Aamujään jälkeen oli muutama tunti aikaa palautua ja yrittää saada keskittyminen kohdilleen. Edellisen päivän pettymys oli muutettava taistelutahdoksi tiukalla keskittymisellä. Vapaaohjelma luistellaan käänteisessä lyhytohjelman tulosjärjestyksessä, eli Milla lähti omaan suoritukseensa koko sarjan kolmanneksi viimeisenä.

Ohjelman alussa näkyi, että keskittyminen ei ollut turhaa. Heti ensimmäinen Axel-hyppy sai tuomareilta lisäarvoja, kaksi tuomaria antoi jopa +2 pistettä. Lentävällä lähdöllä tehty istumapiruetti, sekä jalanvaihto-yhdistelmäpiruetit saavuttivat tason 4, mikä tarkoittaa sitä, että piruetin eri asennot on haastavia ja niissä kaikki tarvittavat kierrokset täyttyivät. Kaikki hypyt onnistuivat ja suurimmasta osasta tuli tuomareilta lisäpisteitä. Teknisissä pisteissä ei vapaaohjelmassa tuomareilta tullut yhtään miinuspisteitä, mikä kertoo eri teknisten elementtien oikeaoppisesta osaamisesta ja onnistumisesta. Milla sijoittui vapaaohjelman jälkeen sijalle 5. mikä lopputuloksissa nosti hänet kultafinaalin sijalle 12.

Milla sai vapaaohjelmassa teknisissä pisteissä kilpailun korkeimmat pisteet, mutta luistelussa arvioidaan myös koko ohjelman komponentteja, joita ovat perusluistelu, siirtyminen eri elementtien välillä, esittäminen, ohjelman sommittelu jäällä sekä tulkinta. Näissä on vielä haastetta ensi kaudelle.