Vihdin taitoluistelijoille ensimmäinen SM-mitali – huikeaa menestystä myös kansallisella tasolla

20.3.2017

Vihdin taitoluistelijoiden Makar Suntsev, Milla Parikka ja Jenni Popper saavuttivat kaudella 2016-2017 loppukilpailupaikan  omissa sarjoissaan ja kuuluvat näin ollen sarjoissaan koko Suomen parhaimmistoon.  Kilpailupaikka loppukilpailuissa on arvostettu saavutus ja samalla myös osoitus Vihdin taitoluistelijoiden kovatasoisesta valmennuksesta. Makarin sarjassa, SM-Noviiseissa ja Millan sarjassa, kansallisissa Junioreissa loppukilpailuissa luistellaan sekä lyhyt-  että vapaaohjelma.

Makar saavutti SM-finaalipaikan SM-Noviisit poikien ensimmäisessä valintakilpailuissa ja sijoittui loppukilpailussa kolmanneksi. Makar toi Vihdin taitoluistelijoille seuran historian ensimmäisen SM-mitalin!

Milla toisen valintakilpailun voitto kansalliset Juniorit-sarjassa vei Millan suoraan loppukilpailuun, jossa Milla sai kaikista kilpailijoista vapaaohjelman parhaat tekniset pisteet. Loppusijoitus hieno 12. sija.

Jenni ansaitsi paikan Noviisien kultafinaaliin sijoittumalla toisessa valintakilpailussa neljänneksi. Tiukassa loppukilpailussa Jenni sijoittui sijalle 15. Jenni kilpaili Noviiseissa ensimmäistä kauttaan joten kultafinaaliin pääsy on nuorelta luistelijalta erinomainen saavutus.

Lämpimästi onnea kaikille – seuraamme ylpeinä nuorten luistelijoidemme kilpailu-uraa ja toivotamme heille mitä parhainta menestystä jatkoon!

Makar ja Jenni siirtyivät uuteen vaativampaan kilpasarjaansa syksyllä 2016 ja Milla syksyllä 2015. Menestyminen uusissa kovatasoisissa sarjoissa on osoitus myös  Vihdin taitoluistelijoiden erittäin ammattimaisesta valmennuksesta sekä määrätietoisesta ja suunnitelmallisesta seuratyöstä. Tästä osoituksena mm seuran ensimmäisen kovan tason ammattivalmentajan, Tatyana Lebedevan palkkaaminen seuran päävalmentajaksi. Päävalmentaja Lebedeva on luotsannut luistelijoitaan määrätietoisesti entistä korkeampiin sarjoihin tavoitteenaan nostaa luistelijoita systemaattisesti  kansallisen ja SM-tason sarjoihin.  Määrätietoinen, suunnitelmallinen ja ammattimainen työ tuottaa jo nyt tulosta ja tulevilla kausilla odotamme entistä  enemmän menestystä  etenkin kansallisissa ja SM-sarjoissa.

VTL:ssä voi kilpailla monella eri tasolla, harraste- alue-, kansallisella ja SM-tasolla.   Kansallisen tason sarjoissa kilpaileminen vaatii luistelijalta erittäin määrätietoista ja aktiivista harjoittelua sekä erilaisten perus-ja elementtitestien suorittamista. SM-tasolle päästäkseen on ponnisteltava vieläkin enemmän. Harjoitusmäärät ovat tällä tasolla suuria, 7-10 jääharjoitusta viikossa ja omatoimisen harjoittelun  sekä urheilullisen elämäntavan merkitys korostuu.

Yksinluistelun SM- ja kansallisten sarjojen osalta loppukilpailupaikat määritellään vuosittain Suomen Taitoluisteluliiton sääntöjen mukaisesti. Kilpasarjasta  riippuen Suomi on jaettu 1-3 lohkoon, joissa jokaisessa lohkossa järjestetään 2 valintakilpailua ja loppukilpailupaikan koko Suomea koskevaan finaaliin saa valintakilpailuista vain pieni osa luistelijoista, joka määräytyy sarjakohtaisesti.  Useassa sarjassa järjestetään myös hopeafinaali, jonne valitaan samojen valintakilpailujen tulosten perusteella kuin loppukilpailuunkin