Myllyt-ryhmässä on taitoluisteltu jo 17 vuotta

10.10.2018

Kuvassa Vilja ja Viivi Inclusive Skating -kilpailuiden, Glasgow, Iso-Britannia jälkitunnelmissa

Syksystä 2001 saakka erityisryhmä Myllyt on ollut omana ryhmänään Vihdin Taitoluistelijoissa, ja tänä vuonna ryhmälle tulee täyteen 17 vuotta.

Myllyt on erityisryhmä, joka tarjoaa erityistä tukea tarvitseville mahdollisuuden harrastaa taitoluistelua. Erityisryhmän tunnille voi vanhempi, avustaja tai sisarus tulla mukaan tueksi luistelua harjoittelevalle. Vihdin Taitoluistelijoilla on muutamia upeita onnistuneita tapauksia, jossa luistelija on saanut valtavan avun koulunkäyntiinsä muun muassa kognitiivisten toimintojen ja motoristen taitojen parantuessa. Luisteluharrastuksen myötä koulu on lähtenyt sujumaan huomattavasti paremmin.

Monella erityislapsella on vaikeuksia keskivartalon hallinnassa. Taitoluistelu on  kokonaisvaltainen laji ja sen harrastaminen helpottaa tätä ongelmaa huomattavasti.Myllyihin toivotetaan tervetulleiksi kaikki halukkaat luistelijat, mukavaan porukkaan mukaan voi tulla myös kesken kauden.Myllyt-ryhmästä esittäytyvät luistelijakaverukset Viivi ja Vilja, jotka ovat luistelleet jo vuosia yhdessä. He pitävät erityisesti kaverin kanssa luistelemisesta ja oman ohjelman esittämisestä.

Taitojen kasvaessa tytöt ovat osallistuneet aktiivisesti kilpailuihin ja käyneet aina kansainvälissä Inclusive Skating ja Special Olympics -kilpailuissa asti.  Kilpailuissa onkin menestytty erinomaisesti. Kilpailumatkoilla on Viivin ja Viljan mielestä kiva, kun pukukopissa ja jään reunalla on ystävä, joka kannustaa ja on tukena, kun ennen omaa vuoroa jännittää, ja on valmis osallistumaan myös hössötykseen, kun oma kilpailusuoritus on ohi.

Tänä vuonna Vihdin Taitoluistelijoille avautui upea mahdollisuus tukea vähävaraisten harrastamista. ”Seuramme sai Vihdin Rotaryklubilta avustusta, jota voidaan käyttää harrastajien tukemiseksi ja näin mahdollistaa Taitoluistelun harrastaminen. Pienen taloudellisen avun turvin toivottavasti mahdollisimman moni uskaltautuu mukaan Taitoluistelujäille.” kertoo seuran hallituksen puheenjohtaja Satu Parikka.