SM-Noviisien ja Noviisien valintakisoissa loistavia tuloksia

18.1.2019

Tammikuun toisena viikonloppuna käytiin Vihdin Taitoluistelijoiden lohkon viimeiset valintakilpailut SM-Noviisien ja kansallisten Noviisien sarjoissa Nurmijärvellä.

Molemmat sarjat ovat Suomen laajuisesti jaettu neljään eri lohkoon maantieteellisen sijainnin mukaan. Vihti kuuluu lohkoon yksi.  Molemmissa sarjoissa järjestetään yksi yhteinen valintakilpailu ja kaksi lohkokohtaista kilpailua, joiden perusteella kilpaillaan pääsystä finaaleihin. Suomen taitoluisteluliitto ylläpitää koko Suomen laajuista pisteranking-listaa, josta parhaimman tuloksen perusteella 24 luistelijaa saa paikan kultafinaaliin ja seuraavat 24 hopeafinaaliin. Suomessa SM-Noviisi luistelijoita on yli 100  ja kansallisissa Noviiseissa luistelee yli 140 tyttöä.

Vihdin Taitoluistelijoiden Jenni Popper luistelee SM-Noviiseissa. Nurmijärvellä lauantaina 12.1. luistellun lyhytohjelman jälkeen hän lähti kahdeksannelta sijalta sunnuntain vapaaohjelmaan. Jenni teki kovan takaa-ajon luistellen upean suorituksen ja puhtaan ohjelman nousten lopputuloksissa hienosti neljännelle sijalla. Jenni sai omat ennätyspisteet ja lunasti itselleen paikan SM-Noviisien hopeafinaaliin.

Vihdin Taitoluistelijoissa luistelee kuusi tyttöä kansalliset Noviisit-sarjassa ja he edustivat Vihdin Taitoluistelijoita upeasti Nurmijärven kilpailuissa. Kansallisissa Noviisit sarjassa luistellaan vain yksi ohjelma. Lähes kaikki tytöt tekivät kilpailussa kauden parhaan suorituksensa. Salla Parikka luisteli lohkokilpailussa upeasti hopeaa. Hänen kolmen kaksoishypyn hyppy-yhdistelmä meni lennokkaasti ja piruetit saivat korkeat tasot.  Huolellisesti suoritetut elementit ja upea esitys toivat Sallalle omat ennätyspisteet. Pihla Miinalainen ja Anni Salimäki tekivät tarkasti elementit ja hienot esitykset kasvattaen omia ennätyspisteitään. Pihla sijoittui hienosti viidenneksi ja Anni kahdeksanneksi.  Kaikkiaan Nurmijärven kilpailujen Noviisit sarjan luistelijoista 12 parhaan joukossa oli peräti neljä VTL:n luistelijaa Upeilla pisteillä Salla ja Pihla selvittivät tiensä Suomen ranking-listan kautta Noviisien kultafinaalin ja Anni hopeafinaaliin.

Alkukausi on ollut haastava, ensimmäiset valintakilpailuina olivat heti alkukaudesta, jolloin ohjelmat olivat vielä raakileita. Luistelussa oli useita epäonnistumisia ja ohjelmien sisäänajo oli vielä selvästi kesken. Jokaisessa elementissä, hypyssä, piruetissa ja askelsarjassa on tiukat arviointikriteerit. Elementtien lisäksi ohjelmista arvostellaan perusluistelutaitoa, esittämistä, musiikkiin luistelua ja siirtymien sujuvuutta eri elementtien välillä. Ohjelmia hiotaan koko luistelukauden ajan aina vaan täydellisimmiksi.

Viimeisen valintakilpailun ajankohta sijoittui jo  joululoman jälkeiseen viikonloppuun mikä asetti omat haasteensa harjoittelulle. Joulunajasta johtuen treeniä ei saatu kilpailun alle niin paljon kuin olisi ollut tarvetta, vaikka seura oli järjestänyt luistelijoille mahdollisuuden lisätreeneihin. Tyttöjen psyykkinen kehitys on edennyt tuoden mukanaan paineensietokyvyn kasvamista kisatilanteessa. ”Valmentajat ovat tyytyväisiä siitä, että lähes kaikki tekivät kisoissa parhaansa, joka näkyi tuloksissa” toteaa seuran päävalmentaja Tatyana Lebedeva.