Pienestä harrastajaseurasta kovatasoiseksi kilpaseuraksi

29.9.2019

Pienestä harrastajaseurasta kovatasoiseksi kilpaseuraksi

Vihdin taitoluistelijoiden kehityskaari pienestä harrastajaseurasta kovatasoiseksi kilpaseuraksi ei ole ollut sattumaa. Tällä kaudella seuran 40 kilparyhmissä harjoittelevasta luistelijasta  kilpailee ennätysmäärä SM- ja kansallisella tasolla:   5 luistelijaa SM -tasolla ja 12 luistelijaa kansallisella tasolla. Lisäksi seurassamme kilpailee aluetasolla, taitajat sarjoissa ja pienempien kilpaijijoiden sarjoissa yli 20 luistelijaa. Yksi seuramme luistelija on jo yltänyt kansaivälisille kilpakentille saakka.

Olemme tehneet systemaattista työtä seuran  tason nostamiseksi pienestä harrastajaseurasta kovatasoiseksi kilpaseuraksi. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että samalla kun olemme panostaneet kilpaluistelijoihimme, olemme pystyneet  laajentamaan tarjontaamme  myös eri-ikäisille ja -tasoisille harrastajaluistelijoille.  Meillä voi harrastaa koko perhe, aina 3 –vuotiaasta isovanhempiin saakka. Sopiva ryhmä löytyy varmasti jokaiselle, seuran hallituksen  puheenjohtaja Satu Parikka kertoo.

Rekrytoimme 4,5 vuotta sitten seuran historian ensimmäisen päätoimisen taitoluisteluvalmentajan,  jonka kanssa laadimme pitkän aikavälin tavoitteen: seuramme olisi viiden vuoden kuluttua Uudenmaan alueen kovatasoisin kilpaseura. Tämä tavoite tuntui silloin haastavalta, sillä seuran potentiaalisten SM- ja kansallisen tason luistelijoiden määrä oli tuolloin hyvin rajallinen ja jääaika ei riittänyt tavoitteelliseen harjoitteluun. Kovatasoinen valmennuksen  myötä saimme kuitenkin seuraamme uusia luistelijoita muista alueen seuroista ja suositun luistelukoulumme avulla olemme  päässeet kasvattamaan pienistä luistelijanaluista kilpailijoita ihan alusta saakka. Jääaikaa olemme  saaneet hieman lisää ja ostamme jäätä myös Kisakallion urheiluopistolta pystyäksemme tarjoamaan edellytykset  riittävän tehokkaaseen  tavoitteelliseen harjoitteluun, mutta olemme silti kaukana isojen perinteikkäiden kilpaseurojen  jäämääristä,  kommentoi Parikka.

Tällä hetkellä seurassa on kaksi päätoimista ammattivalmentajaa sekä yksi tuntipalkkainen, hänkin kovan tason ammattilainen ja tavoitteenamme on edelleen nostaa seuran luistelijoiden tasoa  kohti kansallista kärkeä ja mahdollisuuksien mukaan aina kansainväliselle tasolle saakka. Seuramme ykkösluistelija, Makar Suntsev edustaa Suomea tulevallakin kaudella useissa kansainvälisissä kilpailuissa ja pienistä, 7-9 vuotiaista luistelijoista on nousemassa lahjakkaita luistelijoita, jotka ovat kehittyneet  ammattilaisten valmennuksessa  aivan huikealla vauhdilla.

Seuran näkymät ovat hyvät  mutta nyt olemme vasta rakentaneet  jalustan menestykselle. Kova työ jatkuu ja olen varma siitä,  että systemaattinen pitkäjänteinen valmennustyö vie luistelijoitamme  kohti entistä parempaa menestystä.   Vaikka kilpailu on äärimmäisen kovaa ja taitoluistelun taso on noussut Suomessakin todella paljon viime vuosien aikana. Uskon, että parin vuoden kuluttua olemme pystyneet nostamaan SM- tasolle lisää useita seuran luistelijoita eikä SM tason aivan terävin kärkikään ole enää tavoittamattomissa.

Nyt on mahdollisuus liittyä ihanien jääprinsessojen ja –prinssien joukkoon.  Seuramme suositut luistelukoulut alkavat jälleen tulevana viikonloppuna. Luistelukouluja pidetään lauantaisin klo 10:45 ja tiistaisin klo 17:00 alkaen.